|
Kyra&Jag
|
 |
« skrivet: Oktober 11, 2008, 04:50:22 » |
|
Hej Vi håller på och införskaffar sele för att börja med viltspårsträning med vår vovva, 6 mån, och har bestämt oss för en dragsele(den typen som går över hela ryggen och slutar vid svansroten). Har någon erfarenhet av vilken storlek som passar en vuxen tik? Vi har provat storlek 4 som passar perfekt och storlek 5 som passar bra och ger lite växtutrymme (hon ska ju bli lite större lixom). Det vi funderar på är om vi ska köpa 5;an för att slippa köpa en till sen...om 5 räcker till en vuxen...? Nån som vet nåt?
Ja, tänk vad detaljer kan ställa till det! :-) /Emma
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Sara
|
 |
« Svara #1 skrivet: Oktober 12, 2008, 06:30:32 » |
|
Är det Björkis? Jag tror nog att 5 borde räcka i så fall. Tror jag har 5 eller 6 på Attes... Kommer inte ihåg riktigt... /Sara
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Jari
|
 |
« Svara #2 skrivet: Oktober 12, 2008, 08:21:29 » |
|
Varför inte ett halsband modell lite bredare.  När jag började spåra med Boston så köpte jag sele till honom eftersom alla andra också hade det, men efter en viltspårskurs så fick jag tips om att det fanns halsband som funkade lika bra eller bättre. Nu är det så att Boston hade för sig att han skulle gå mycket på "vind" och med det menar jag att han spårade med nosen högt upp. Till nästa kurstillfälle så hade jag inhandlat mig ett halsband och med den så gick Boston mer med nosen mot marken. Detta har att göra med att när linan sitter fast i halsbandet så går spårlinan under magen mellan tasarna och på så vis liksom dras hundens huvud naturligt nedåt och inte uppåt om linan sitter på ovansidan. Det funkar för oss. Nu har jag väl fått dig mer brydd om vad som är lämligt att ha eller inte. Jag förordar ett halsband iallafall. /Jari
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Kakan
|
 |
« Svara #3 skrivet: Oktober 13, 2008, 12:43:59 » |
|
Man får nästan känna vad man har för hund om det är en hund som har lätt att gå upp i vind så skulle jag gå på Jaris linje. Fast drar han inte mer med halsbandet än med selen? Tack för tipset i alla fall Jari har lite problem med att han går i vind just nu , ska spåra med halsband nästa gång. Selen kan ju också vara ett arbetstecken, att de vet vad det ska göra. Jag har till exempel en sele för viltspår och en för personspår./Karin
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Kyra&Jag
|
 |
« Svara #4 skrivet: Oktober 13, 2008, 09:23:46 » |
|
Ja, det är en Björkis, så då kör vi på strl 5.
Det är nog som ni säger...man måste testa. Vi börjar helt enkelt med sele och sen får vi se om det kan gå bättre med brett halsband. Det är ju jättesvårt att veta innan man börjat, särskilt eftersom varken jag eller min Sambo pysslat med det förrut. Tack för tips och kunskap. Nu ska det shoppas sele och lina och sen hittas kurs! /Emma
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Sara
|
 |
« Svara #5 skrivet: Oktober 13, 2008, 11:11:49 » |
|
En dragsele från Björkis kan ni ju alltid använda till drag sen om det visar sig att den inte är optimal för spårträningen.  Jag längtar som f*n till vintern när det blir dags att ta fram skidorna och även långfärdsskridskorna. Sent i vintras köpte jag oxå skaklar som är tänkta att användas till sparken, och det ska bli himla spännande! Synd bara att det inte är så värst "snösäkert" i götet...  Annars kan man ju alltid gå stavgång med hunden i dragsele. Blir en himla fart på promenaderna då, kan jag lova! /Sara
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Kakan
|
 |
« Svara #6 skrivet: Oktober 14, 2008, 12:08:14 » |
|
Snö i götet, den var bra.....om det blir snö någon gång så brukar den komma typ i mars....när man vill ha vår  Jag har sele när jag cyklar med Gismo, för han drar så i början. /Karin
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Sara
|
 |
« Svara #7 skrivet: Oktober 14, 2008, 04:42:43 » |
|
Snö i götet, den var bra.....
Visst var den!  Äsch, ni får ju ta och åka norrut lite, så ni får uppleva rejäl vinter oxå. Måste ju vara hur trist som helst när det bara är grått och blaskigt... /Sara
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Kakan
|
 |
« Svara #8 skrivet: Oktober 14, 2008, 10:32:11 » |
|
Mmm...det är det faktiskt, brukar åka till Långberget som ligger i Värmland och åka skidor. Gismo har varit med en gång, han fatta ju galoppen med en gång, det svåra var att hänga med, det gick verkligen undan när han satte fart  /KArin
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Sara
|
 |
« Svara #9 skrivet: Oktober 15, 2008, 11:07:22 » |
|
Och gissa hur fort det går när man står på ett par skrillor och hunden drar iväg i full fart!  Det är himla kul med skridskobanan dom fixar här på Storsjön, för själva banan är skottad, men sen är det packad snö precis i kanten där hunden kan springa. Det är väldigt många som åker med hundar där, både med skridskor och med skidor i spåren som är precis bredvid. Strålande motion!  /Sara
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Kakan
|
 |
« Svara #10 skrivet: Oktober 16, 2008, 07:14:12 » |
|
Jag på is....oj,oj,oj....vilken syn det hade varit  . Skulle nog inte våga stå på ett par skrillor i min höga ålder(32)  , hade väl slått ihjäl mig/Karin
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Sara
|
 |
« Svara #11 skrivet: Oktober 16, 2008, 11:39:41 » |
|
Långfärdsskridskor är en väldig skillnad mot vanliga...  Väldans vilken trådkapning det här blev...  Sorry...  /Sara
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Kyra&Jag
|
 |
« Svara #12 skrivet: Oktober 17, 2008, 07:59:56 » |
|
Åh...jag längtar norrut! Är från Falun och har efter 8 år i Göteborg fortfarande inte blivit vän med vintrarna här. Tyvärr är min familj allergisk så det blir inte några besök ditåt med vovven heller. Åka långfärdsskrisko på Runn...härliga skidturer i Sörskog...åh... Och i stället får jag hoppas att Kyra får se lite snö sitt förts levnadsår. Om hon har tur. Stackars Kyra. Stackars stackars Kyra. 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Kakan
|
 |
« Svara #13 skrivet: Oktober 17, 2008, 11:50:58 » |
|
jag ber också om ursäkt för trådkapningen, men det är så kul när någon komenterar Götet med snö... Så Kyras matte du är oxå från götet, vad kul, hade varit kul att träffa dig och ditt yrväder.  /Karin
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|