Flatforum
Nyheter: Över 100 medlemmar! Registrera dig du också!

*
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. September 09, 2010, 03:08:45

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Blivande flatägare  (läst 1467 gånger)
frågvis
Valp
*

Antal inlägg: 16

E-post
« skrivet: November 03, 2008, 02:13:48 »

Hejsan!

Jag är ny här och tänkte skiva av mig lite, är på gång att köpa flat, hade tänkt mig en lite äldre kattvan jycke men nu verkar det som om det blir en valp (12 v) som ej har sett katter innan (jag har två extremt bortskämda katter). Det ska nog gå bra dock, men hade gärna sluppit rumsrenhetsträning  Generad
Usch det är lite nervöst när det är min första hunden.
Har ni några råd så emottages de tacksamt!

Loggat
Kyra&Jag
Valp
*

Antal inlägg: 43

Hemsida E-post
« Svara #1 skrivet: November 03, 2008, 03:17:53 »

Mitt första råd: Njut, njut njut! Glad Fokusera på att skapa en god kontakt med vovvebäbisen och försök ta tillvara på en tid som är full av upptäckande, nyfikenhet och lust från hundens sida

Mitt andra råd: läs, läs, läs! Kontaktkontraktet är en toppenbok och skaffa dig en drös med valpböcker så att du kan välja och vraka mellan råden och hitta ditt sätt att skapa ett liv ihop med vovven. Läs Flatcoated retriever-boken för att lära känna rasen.

Mitt tredje råd: gör som du gör nu- fråga, fråga, fråga. Jag förpestade mina stackars uppfödare i början med frågor om allt mellan himmel och jord. Kontakten med ägare till kull-syskon har också varit värdefull. Och flatforumet har många erfarna, vänliga människor. Lusläs forumet, här finns en del fina tips (och bra hemsidelänkar till folks informativa sidor) :-) En valpkurs sitter heller aldrig fel.

Mitt fjärde råd: ta det luuugnt...en flat har mycket energi och det kan behövas vägas upp med en lugn matte/husse. Fokusera på att vara trygg, närvarande, förutsägbar och lugn den första tiden.

Det är jobbigt ha valp på många sätt men att välja att köpa valp istället för vuxen hund gör att man får bra möjligheter att bygga upp en bra relation...och det får man tillbaka sen (föreställer jag mig)
Rumsrenhetsträningen är jobbig(fast jag tyckte nog bitandet var jobbigast), men jag har förstått att flattar i regel snabbt blir rumsrena(rätta mig om jag har fel). Kyra blev rumsren strax innan 4 månader och i ett lite längre perspektiv så är det ju inte så lång tid...
Gå ut efter mat, lek och sömn så blir det snart rutin.

Lycka till!!
/Emma (också förstagångare, men som överlevt valptiden och nu har en tonåring istället...)
Loggat
frågvis
Valp
*

E-post
« Svara #2 skrivet: November 04, 2008, 08:17:36 »

Hej!!

Jag har en massa hundböcker, men tänkte trava bort till biblioteket och leta efter flatboken Glad, uppfödaren är jättebra, svarar på frågor och håller i träningar så där är inga problem. Lugna är vi nog åxå det är bara jag och killen och så våra katter. Har du mer bra tips? Bra att du varit i samma sits som jag!
Loggat
Ellen
Valp
*

Antal inlägg: 25

loveeddings@hotmail.com
Hemsida E-post
« Svara #3 skrivet: November 04, 2008, 06:54:18 »

Hej!
Har även jag en busig tonåring på halsen. Själv missade jag perioden då han var så där riktigt liten. Fick honom vid ca 3 månaders ålder. Tänk på att gosa och leka mycket med valpen i början och verkligen skapa ett band mellan er. Det ska vara mysigt att vara hos matte/husse och ge mycket beröm när valpen tar kontakt. Håller helt med Emma, ta tillvara tiden när de är små, de blir stora såååå fort.

Lycka till med bäbisen!
/Ellen
Loggat

frågvis
Valp
*

E-post
« Svara #4 skrivet: November 14, 2008, 07:29:26 »

Nu börjar det närma sig!! Har förberett så gott jag kan här hemma, blev dock lite nervös när jag läste (här på forumet) om flatten och tuggandet  Obeslutsam
Får nog införskaffa fler tuggvänliga leksaker som man kan erbjuda istället för inredningen he he.
Letar just nu bra bädd som jag kan ha brevid sängen , (har en på nedervåningen åxå) Rekommendationer? Funderar på Bia.
Loggat
Sara
Administrator
Veteran

Antal inlägg: 536

E-post
« Svara #5 skrivet: November 15, 2008, 03:06:19 »

Bia-bädden är super, men jag skulle föreslå att lägga en fäll eller filt i den oxå... I alla fall ville inte Atte ligga i sin förrän jag la en fäll i den från början...

Angående tuggandet... nåt kommer säkert att ryka för dig, men var bara noga att ställa undan skor och sånt i skåp eller uppe på hyllor, och lämna inga strumpor eller sånt på golvet, för har du otur så sväljer den tyg och det kan vränga ihop tarmarna rejält. Fråga Jari, han vet...

Jo, sladdar oxå... farligt, farligt... Eller bara dyrt, beror lite på typ av sladd...  Med glimten i ögat (blinkande)

Åh, jag är så avis på dig! Jag vill oxå ha en valp!  Glad

/Sara
Loggat

Jari
Champion

Antal inlägg: 209

www.stensro.se

jorpa67@hotmail.com
Hemsida E-post
« Svara #6 skrivet: November 15, 2008, 09:05:36 »

Frotéhandukar kan också slinka ner i en flats mage. Ledsen
Tyvärr så kom den inte ut den normala vägen.
Jari
Loggat

frågvis
Valp
*

E-post
« Svara #7 skrivet: November 15, 2008, 03:18:00 »

Jag vet inte om man får skratta när man läser svaren Glad Men när man själv hamnar i den sitsen att saker försvunnit så är det nog inte så kul....
Loggat
Sara
Administrator
Veteran

E-post
« Svara #8 skrivet: November 16, 2008, 05:00:43 »

En sak som är himla bra att ha hemma ifall hunden äter nåt vasst är sparris. Sparris-fibrerna ska tydligen tvinna in det vassa väldigt bra så att det inte skadar hunden invärtes.
Fast just vassa saker är nog inte största risken att en flatte sätter i sig, utan det är just tyg av olika sorter. Vet en flat-tik som svalde i sig en lååååång gasbinda som snodde ihop tarmarna rejält. Det blev akutoperation, men hon klarade sig som tur var. Då tror jag nog att man kan hålla sig för skratt...  Obeslutsam

Atte har tack och lov aldrig fått för sig att svälja sånt han har tuggat sönder... Men bland det roligaste han vet är att strimla sönder en gammal handduk i molekyler. Man ser hur han riktigt njuter när tyget rivs sönder!  Glad

/Sara
Loggat

Kakan
Champion

Antal inlägg: 217

E-post
« Svara #9 skrivet: November 16, 2008, 09:05:11 »

När Gismo var valp så¨tuggade han sönder fjärrkontroller och husses böcker. Lagom kul. /Karin
Loggat
Kyra&Jag
Valp
*

Antal inlägg: 43

Hemsida E-post
« Svara #10 skrivet: November 16, 2008, 10:26:36 »

Här är det två par skor (trots att de var på hylla...hur?) var av ett par var nyinköpta svindyra, 6 strumpor, 2 trosor, 3 kokböcker, 3 romaner (min svägerskas) en sladd(hos svägerskan- gha! Som tur var inte inkopplad), ett antal plastburkar osv osv. Som tur är inte Kyra sån som sväljer heller...
 Kyra älskar att förstörs våra kläder...det är väl gott eller nåt.

Loggat
Lillan
Champion

Antal inlägg: 104

E-post
« Svara #11 skrivet: November 17, 2008, 10:11:26 »

Ja man kan nog lugnt räkna med att tuggandet är mycket värre än man tror. Har inte blivit av med massor med saker men leksaker som jag trodde var idiotsäkra gick åt, typ solida gummiben och liknande. Fällen i bilen är naggad i alla kanter, särskilt när han lämnades ensam för en liten stund. Förutom tuggandet så var det en bra mycket livligare krabat än jag någonsin kunnat föreställa mig. Mycket älskvärd men halvt galen, inte en rädsla i hela kroppen. Jag fick möblera om i skogen för att han inte skulle krypa in i varenda håla. Minns att jag vid något tillfälle stod och funderade på om man kunde ringa brandkåren om han fastnade under stenen. Han skulle under och emellan allt. Det var bara att titta och ha is i magen Med glimten i ögat (blinkande) Och han visste definitivt inte när han själv fått nog. Han var tvungen att ibland tvångshållas för att komma till ro, men det var inte så lyckat för han blev så uppstressad av att bli fasthållen så jag vet inte vilket som var värst för honom. Men jag skulle definitivt göra det igen för det är en underbar kille och nu har vi kommit en bra bit på väg.
Loggat
Karoline
Valp
*

Antal inlägg: 14

Hemsida E-post
« Svara #12 skrivet: December 16, 2008, 07:52:03 »

Hej!

tänkte bara presentera mig innan jag smiter iväg till jobbet ( är typ 20 min sen) men jag har flex så det gör inte så mycket. Såg att mitt medlemskap hade blivit godkänt och då var jag ju bara tvungen att skriva något! Jobbet kan vänta Leende (smiley)

Jag heter Karoline, är 26, bor med min sambo Erik 24 och mina två superälsklingar katterna Alvin och Algot. Men... som ni förstår finns det en anledning till att jag ville hänga här på forumet... Jag VILL ha en flat!!!

Jag tänker och planerar, funderar och läser massa och det lutar åt att det får bli valp till sommaren. Om nu Erik går med på det, kanske ska göra som Malin och låta honom läsa en massa här så han ser vilka fina hundar det är.

Jag är iaf jätteglad att det finns ett forum! Har alla raser det? Det måste ju verkligen vara en guldgruva av erfarenheter och kunskap!! Och vad kul att man kan hitta andra i sin närhet som har flat och så! Och att man kan träffas på utställningar och tävlingar Leende (smiley)

Jag tycker alla som skriver verkar jättetrevliga och längtar ihjäl mig tills jag blir "en i gänget" på riktigt!!

Loggat

Sara
Administrator
Veteran

E-post
« Svara #13 skrivet: December 16, 2008, 12:37:28 »

Välkommen!
Visst är det härligt att gå och längta och planera och läsa och fundera...  Med glimten i ögat (blinkande) Det är ju bara att hålla tummarna för att sambon oxå tycker att hund i huset är en bra idé. När han väl träffar en flattevalp kommer han att smälta som smör i solsken, det lovar jag...  Glad

Nej, alla raser har inte forum, men ganska många. Dock verkar bruksraserna hamna på bruksforum istället för specifika rasforum, men det är ju rätt logiskt...
Skillnaden med detta forum jämfört med många andra är ju att det inte drivs av rasklubben, utan av mig som privatperson. Flat-klubbens gamla forum blev hackat och hölls inte efter vilket medförde att klubben beslutade att ta bort forumet.
Eftersom jag själv fått så mycket hjälp och lärt mig otroligt mycket genom att ta del av andras erfarenheter på både gamla flat-forumet och andra forum (inte bara om hundar) så ville jag försöka få igång ett nytt flat-forum. Och det gick!  Glad
Jag hoppas att du kommer att trivas här och att ni till slut får hem ett litet svart eller brunt yrväder ni oxå.  Med glimten i ögat (blinkande)

/Sara
Loggat

Mia
Champion

Antal inlägg: 136

E-post
« Svara #14 skrivet: Januari 14, 2009, 11:49:36 »

Hej!

tänkte bara presentera mig innan jag smiter iväg till jobbet ( är typ 20 min sen) men jag har flex så det gör inte så mycket. Såg att mitt medlemskap hade blivit godkänt och då var jag ju bara tvungen att skriva något! Jobbet kan vänta Leende (smiley)

Jag heter Karoline, är 26, bor med min sambo Erik 24 och mina två superälsklingar katterna Alvin och Algot. Men... som ni förstår finns det en anledning till att jag ville hänga här på forumet... Jag VILL ha en flat!!!

Jag tänker och planerar, funderar och läser massa och det lutar åt att det får bli valp till sommaren. Om nu Erik går med på det, kanske ska göra som Malin och låta honom läsa en massa här så han ser vilka fina hundar det är.

Jag är iaf jätteglad att det finns ett forum! Har alla raser det? Det måste ju verkligen vara en guldgruva av erfarenheter och kunskap!! Och vad kul att man kan hitta andra i sin närhet som har flat och så! Och att man kan träffas på utställningar och tävlingar Leende (smiley)

Jag tycker alla som skriver verkar jättetrevliga och längtar ihjäl mig tills jag blir "en i gänget" på riktigt!!

Det du och sambon bör göra, är att följa med på någon uppfödares träningsträffar.
De allra flesta seriösa uppfödare bjuder på träningshjälp.
Kontakta någon i er närhet. Be att få följa med och titta (medtag fika).
De allra flesta uppfödare ser detta som väldigt positivt!

Ta gärna med Erik och titta på någon kull redan nu, så blir han sugen!  Med glimten i ögat (blinkande)
Var i landet bor ni?
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC

Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS! Dilber MC Theme by HarzeM