Flatforum
Nyheter: Över 100 medlemmar! Registrera dig du också!

*
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. September 09, 2010, 02:57:47

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Glömmer han bort vad han lärt sig?  (läst 227 gånger)
Jeanette
Valp
*

Antal inlägg: 11

E-post
« skrivet: December 17, 2009, 10:20:54 »

Hej hej!!
Jag är ny här på forumet och en ganska ny flatägare. Vi fick hem vår Zero i oktober. Vi skulle egentligen ha fått hans bror men han fick tyvärr ett fel på sitt ben, så han avlivades strax innan vi skulle hämta honom i juni. Det var fruktansvärt verkligen... Men i oktober hörde uppfödaren av sig och berättade att hans bror behövde omplaceras pga skillsmässa. Var vi intresserde?? Oh ja! Glädjen var stor och vi fick hem en halvstor valp med långa skrangliga ben och massor av energi. Nu är han snart åtta månader och väger 28 kg.

Han är helt underbar men jag har en liten fråga. Det är som att han "glömmer bort" sånt han lärt sig. Han var ganska otränad på det mesta när han kom till oss, men han har lärt sig snabbt. Nu plötsligt vet han inte hur man sitter ibland och när man är ute och går kan han dra som en galning i kopplet vissa gånger. Gissar att det är lite trotsålder på gång. Är detta vanligt? Någon som känner igen detta? Är det bara att kämpa på som vanligt eller finns det några trix?

/Jeanette
Loggat
Jari
Champion

Antal inlägg: 209

www.stensro.se

jorpa67@hotmail.com
Hemsida E-post
« Svara #1 skrivet: December 18, 2009, 12:37:11 »

Det verkar som han har kommit i trottsåldern. Det brukar komma vid ca 9 månaders ålder och är helt normalt. Se bara till att var konsekventa och ha mycket tålamod. Jag tycker inte att ni skall "skälla" på honom utan försök att vara steget före så att säga så att ni hinner "parera" eventuella hyss. När det gäller träning så skulle jag inte forsera utan mest göra sådant som ni vet att han klarar av för det är ju viktigt att underhålla det han redan kan.
Loggat

Jeanette
Valp
*

Antal inlägg: 11

E-post
« Svara #2 skrivet: December 18, 2009, 02:55:00 »

Tack för ditt svar! Skönt att höra att det "bara" är trotsålder! Det var så det kändes, men skönt med bekräftelse.  Leende (smiley)

Jo tack, tålamod krävs! Vi kämpar på med det och försöker vara konsekventa. Han är jätteduktig och supermysig så man behöver inte skälla speciellt mycket på honom. Det gäller att vara bestämd i vissa situationer bara. Ska tänka på det där med att ligga steget före och parera hans hyss - det var ett bra tips!

Tack snälla!
/jeanette
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC

Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS! Dilber MC Theme by HarzeM