Flatforum
Nyheter: Över 100 medlemmar! Registrera dig du också!

*
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. September 10, 2010, 09:29:14

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hjälp mig!  (läst 195 gånger)
bonnelina
Valp
*

Antal inlägg: 1

E-post
« skrivet: Januari 24, 2010, 11:02:17 »

Jag har en flat, bor med vargrevir åt alla håll. Känns så otrevligt att vara i skogen med lös hund.

Ska jag bara strunta i riskerna med vargen? Får hunden välja så tror jag att hon vill vara lös i skogen hellre än att leva ett liv i koppel. Tar vargen henne där så dör hon förmodligen lyckligare än om hon aldrig mer får springa lös.

Hur tycker ni jag ska göra? Hur gör ni andra?
Loggat
Sara
Administrator
Veteran

Antal inlägg: 536

E-post
« Svara #1 skrivet: Januari 25, 2010, 12:19:27 »

Oj, var bor du?
En flatte springer ju inte så långt ifrån sin husse/matte, och risken att ni ska springa på varg är ju ändå ganska liten så länge hunden inte drar iväg på eget bevåg. Dom håller sig naturligt undan människor, ensamma hundar är ju mycket mer utsatta än hundar med förare.
Men finns det inte nånstans där man kan följa olika vargflockars rörelser? Har för mig att jag läst det nånstans...

Det är svårt att säga vad jag skulle göra om jag var i din sits... Men jag känner nog att jag tänker lika som du. En flatte som får spendera hela sitt liv i koppel är nog inte helt lycklig...

/Sara
Loggat

Jeanette
Valp
*

Antal inlägg: 11

E-post
« Svara #2 skrivet: Februari 09, 2010, 03:19:57 »

Kanske du kan prova sele och spårlina? Jag fick det rådet efter att Zero jagat rådjur. Det har fungerat ganska bra - han får relativ frihet och jag kan känna mig säker att han inte sticker.
 Leende (smiley)/jeanette
Loggat
Bohultaren
Valp
*

Antal inlägg: 4

E-post
« Svara #3 skrivet: Februari 16, 2010, 08:17:43 »

Kan garantera till 99% att det inte är någon fara. En Flatte är ingen drivande hund utan stötande. Med andra ord så är han tillbaka efter max 3 min. De gånger min har dragit på rådjur och hare så har han kommit efter 2 min. Aldrig mera.
Skulle han stöta på Varg så är de kanska kvicka av sig så han vänder tillbaka väldigt snabbt.
Så mitt råd är att släppa honom fri. Han kommer att hålla sig intill dig.
Ha med dig något extra gott om du är vädigt osäker i början tex köttbulle så att han förknippar att inkallning betyder köttbulle.
Ha det gott
Bohultaren från Lodjurs marker.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC

Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS! Dilber MC Theme by HarzeM